Vad erbjuder Vilda yoga?

Hitta det du behöver och vill ha!

Vilda yoga är ett ambulerande företag som besöker arbetsplatser, förskolor,  föreningar och dylikt för sätta ihop ett pass utefter era önskemål. Ibland hyr jag även lokal tillfälligt och har kurser. Vilda yoga har tre huvudsakliga kategorier vad gäller deltagande grupper. 

1. Barn. 
Det kan antingen innebära att jag besöker förskolor, förskoleklass eller fritids för att göra yoga tillsammans med barnen och pedagogerna. Även danspass går att få om man så önskar. Barnyogan är lekfull, utvecklande och anpassad efter barnen men det går lika bra för vuxna att delta. Yogan med barnen är fysisk och inte filosofisk. Syftet är att ha roligt och att få varva ner på ett annorlunda sätt utöver den ordinarie vilan.

Danspassen är enkla och energifyllda med mycket skratt och fartfylld musik. 

Jag har också tänkt hålla klasser i familjeyoga och familjedans där föräldrar kommer med sina barn och gör yoga eller dansar tillsammans. Det kan även vara t. ex. mor-/farföräldrar eller syskon men 1 av de deltagande från varje familj måste vara över 18 år.  

Under yogapassen tillsammans med barn sjunger vi sånger, har kom ihåg ramsor för t. ex. solhälsning, leker klassiska lekar med en "yogatvist" såsom "1, 2, 3, träd!" istället för "1, 2, 3, rött ljus!" och vi får prova på att sträcka ut kroppen, balansera och vila oss.

2. Personer i behov att förbyggande, återhämtande eller rehabiliterande yoga. 
Har du värk i kroppen? Eller är du nära en sjukskrivning? Kanske är du redan det eller har varit? Har du svårt att sova? Hitta balansen i livet? Snurrar tankarna i huvudet eller är du konstant trött och utmattad? Då finns det möjlighet att gå mina kurser där vi fokuserar på att landa i oss själva med hjälp av yoga. Att återuppbygga sig själv eller att nå helt nya mål kan vara utmanande och ta lång tid. Oftast tror vi att vi måste bita ihop, härda ut eller genomgå en jobbig period i ensamhet och tysthet. Men ibland kan vi må bra av att mötas och ha en gemenskap med andra människor. Delad glädje är dubbelglädje brukar man säga och kanske är även delad börda mindre börda. Man kan alltid hoppas!

3. Seniorer.
Man kan yoga oavsett ålder! Det hela handlar om att ta första steget! Är du trött på att vara stel eller trött i leder och muskler? Eller känner du bara att det hade varit trevligt att röra på sig mer men inte nödvändigtvis stå på huvudet eller bli toksvettig? Då är Vilda yoga rätt väg att gå! Jag kan besöka föreningar, äldreboende eller sjukhus och vi kan utföra yoga på mattor eller stolar, beroende på vad som önskas. Det går också bra om några deltagare vill sitta på stol medan andra vill vara på mattor. Alla rörelser anpassas så att samtidiga deltagare får ut det mesta möjliga av passet. Att värma upp kroppen, mjukgöra den, stretcha, och rotera den är viktigt genom hela livet men kanske särskilt när vi blir äldre. Jag har hört många äldre säga: Jag tränar inte för att bli yngre, utan för att bli äldre. Det, tycker jag, både är beundransvärt och klokt. 

Dans för seniorer går också att önska och då är tempot behagligt och stegen är lättförståliga. Antalet steg är begränsade och upprepas genom passet trots att låten byts ut. Låtarna och koreografin är den samma under minst 10 tillfällen för att alla ska hinna hitta in i rörelserna och bli bekväma. Förhoppningsvis möjliggör också upprepningen att man vågar leva ut och sätta sin egna prägel på stegen. Musiken är rytmisk och framförallt med influenser från latinamerikanska. 

Här kommer en lista med exempel på yoga som utförs under Rehab- och återhämtningspassen samt på passen för seniorer.

  • Hathayoga i grunden. Men även inspiration från yinyoga, organic yoga, återhämtande yoga, kundaliniyoga och yoga Nidra. 

  • Rehab yoga.
    -Yoga för ryggont, knäsmärta, vristsmärtor, ont i höfter eller ljumske, nackont, huvudvärk m.m.

    - Yoga för blodcirkulation, matsmätning, detox.

    - Yoga för stress, ångest, bättre andning, sömnproblem.

  • Meditation och mindfullness.
    - Filosofi.
    - Meditationsövningar och vägledning i din yoga.
    - Mindfullness.
    - Musik, dikter, ordspråk och berättelser som kan tillföra ytterligare stämning under passet.

Största delen av passet läggs på fysiska övningar som är bra för kroppen och som passar såväl nybörjare som veteraner. Men i början och/eller i slutet av passen finns alltid tid för stillhet, eftertänksamhet och närhet till dig själv och ditt inre. I början finns tid att känna efter hur kroppen mår innan vi börjat röra oss och efteråt finns tid att känna hur kroppen tagit emot passet. Tid för reflektering, funderingar och frågor finns alltid, oavsett vilket sorts pass man deltar i.